Αρχική » Συνεντεύξεις » «Πλέον το πτυχίο δεν είναι εισιτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση»
"ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΠΟΤΕ"

«Πλέον το πτυχίο δεν είναι εισιτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση»

«Πλέον το πτυχίο δεν είναι εισιτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση»

Ο Χρ. Βλούχος, πρόεδρος της  Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ν. Λάρισας, στη larissanet

Πλέον το πτυχίο δεν είναι εισιτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά μοιάζει με εισιτήριο για τη μετανάστευση, ενώ στην πλειονότητά τους τα πτυχία σημαίνουν ανεργία»

Του Γιάννη Ανδρεάκη

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, το οποίο αναδείχθηκε και από την πρόσφατη ανακοίνωση των στατιστικών, αφορά στα μεγάλα ποσοστά υποψηφίων που σημείωσαν χαμηλές επιδόσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα. Αυτό είναι προφανές πως θα επηρεάσει τις Βάσεις εισαγωγής στις Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ προκαλεί προβληματισμό για τις αιτίες που οδήγησαν πολλούς υποψήφιους να καταγράψουν «χαμηλές πτήσεις».

Η larissanet απευθύνθηκε στον πρόεδρο της Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ν. Λάρισας Χρήστο Βλούχο, ζητώντας απαντήσεις για το κλίμα που επικρατεί μεταξύ των μαθητών που βρίσκονται σ’ αυτήν την κρίσιμη καμπή της ζωής τους.

Ο κ. Βλούχος διαπίστωσε πως και φέτος «υπήρχε μεγάλο άγχος και ανασφάλεια τόσο μεταξύ των μαθητών, όσο και στους γονείς». Αυτό το απέδωσε αφενός στη συζήτηση περί σημαντικής μείωσης του αριθμού εισακτέων, μείωση που περιορίστηκε αισθητά στη συνέχεια και αφετέρου σε φήμες περί μεγάλης δυσκολία των θεμάτων.

Σε ότι αφορά τα μαθήματα, στα οποία οι βαθμολογίες των υποψηφίων είναι χαμηλές ο κ. Βλούχος στέκεται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (Γενικής Παιδείας) για το οποίο επισημαίνει χαρακτηριστικά πως «η πλειονότητα των μαθητών κινείται μεταξύ 13 – 14. Αυτός που έγραψε άνω του 16 θεωρείται πως έχει πολύ καλή επίδοση και αυτός που έγραψε πάνω του 17 θεωρείται άριστος». «Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος το συγκεκριμένο μάθημα θα αποδειχθεί βαρόμετρο» δηλώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων.

Στη συνέχεια αναφέρεται και σε άλλα μαθήματα όπου σημειώθηκαν χαμηλές επιδόσεις, ενδεικτικά στα Μαθηματικά (Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής) και αυτό σε συνδυασμό  με τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας στην ίδια Ομάδα, όπως και στη Χημεία στις Θετικές Σπουδές κλπ.

Ζητώντας από τον κ. Βλούχο να προσδιορίσει τις αιτίες, στις οποίες οφείλονται οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών επισημαίνει πως «κατά περίπτωση αυτό έχει να κάνει με τη δυσκολία των θεμάτων, την ποσότητα των θεμάτων, αλλά και με την απειρία των μαθητών».

Σ’ αυτό το σημείο αναφέρει πως «οι υποψήφιοι δαιμονοποιούν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις» και δηλώνει πως «όταν οι μαθητές διαγωνίζονταν στη Β΄ Λυκείου σε πανελλαδικό επίπεδο ήταν πιο εύκολο αφενός να αποδαιμονοποιήσουν τις Εξετάσεις και αφετέρου αποκτούσαν μεγαλύτερη αυτογνωσία και ωριμότητα ως προς την εξεταστική διαδικασία».

«Πολλά παιδιά είναι απογοητευμένα»

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης διαπιστώνει πως πολλά παιδιά είναι απογοητευμένα και αυτό συνδυάζεται και με την οικονομική κρίση.

«Πλέον το πτυχίο δεν είναι εισιτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά μοιάζει με εισιτήριο για τη μετανάστευση, ενώ στην πλειονότητά τους τα πτυχία σημαίνουν ανεργία» τονίζει ερμηνεύοντας και τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών, ενώ προσθέτει «πλέον δεν είναι δελεαστικές για τους μαθητές οι πανεπιστημιακές σπουδές».

Σ’ αυτό το σημείο ο κ. Βλούχος στέκεται ιδιαίτερα «στο πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα που αφιερώνουν τα παιδιά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» και δηλώνει πως επιλέγουν αυτόν τον κόσμο, παρά να ανοίξουν νέους ορίζοντες στη γνώση ή στην αναζήτηση χρήσιμων πληροφοριών για το μέλλον τους.

«Παίζει τεράστιο ρόλο και στα παιδιά η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της οικονομικής και πνευματικής κρίσης» υπογραμμίζει, ενώ αποδίδει «την ηττοπάθεια και την απαξίωση του πανεπιστημιακού πτυχίου αφενός στο κλείσιμο των θέσεων στον Δημόσιο Τομέα και αφετέρου στους χαμηλούς μισθούς».

Ιδιαίτερη μνεία κάνει στο γεγονός πως «επί πολλά χρόνια έχουμε ένα σύστημα χωρίς εκπαιδευτικό προσανατολισμό», ενώ οι συνεχείς αλλαγές και οι πειραματισμοί δεν είναι δυνατόν να αφομοιωθούν από το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Παράλληλα, παρά τις αλλαγές επισημαίνει πως «το σύστημα δεν έχει απαλλαγεί από όλα τα προβλήματα όπως οι πολλές ώρες μαθήματος, η διαρκής εξεταστική αξιολόγηση, η παπαγαλία, η βαθμοθηρία κλπ.». «Οι μαθητές βλέπουν πως χρειάζεται τεράστιο κόπο χωρίς να μπορούν να αντιληφθούν ποιο μπορεί να είναι το άμεσο όφελος» προσθέτει.

Ο πρόεδρος της τοπικής Ένωσης Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης  θέτει την ανάγκη να επανασχεδιαστεί το εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να εκτιμηθεί σωστά ποια είναι η χώρα μας και τα προτερήματά της και να στοχεύσει σε αυτά όπως π.χ. ο Πολιτισμός, ο Τουρισμός, ο Πρωτογενής Τομέας, η Ναυτιλία κλπ.

«Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν εξάγει ανθρώπους με όραμα, φαντασία και δημιουργικότητα, με άλλα λόγια δεν εξάγει τους πολίτες που θέλουμε» τονίζει, ενώ επισημαίνει πως σε μεγάλο ποσοστό – και μεταξύ των γονέων – κυριαρχούν τα στερεότυπα για ένα πτυχίο από Σχολές που είναι κορεσμένες.

«Το Μηχανογραφικό δεν είναι… ΤΖΟΚΕΡ»

Ο κ. Βλούχος καλεί τους υποψήφιους να είναι προσεκτικοί κατά την συμπλήρωση του Μηχανογραφικού. «Πολλές είναι οι περιπτώσεις που μαθητές συμπληρώνουν το Μηχανογραφικό σαν να είναι… δελτίο ΤΖΟΚΕΡ» επισημαίνει χαρακτηριστικά και τονίζει: «Οι υποψήφιοι να κλείσουν τα μάτια τους και να σκεφτούν σε ποιο επαγγελματικό χώρο θα ήθελαν να είναι. Να καθίσουν σε ένα περιβάλλον δημιουργικής μοναξιάς και να σκεφτούν πως θα ήθελαν να είναι μετά τις Σπουδές τους. Να γράψουν τους στόχους που θέτουν. Στη συνέχεια να αξιοποιήσουν όλες τις πληροφορίες από τις διαθέσιμες πηγές και κυρίως να μην βιαστούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό».

«Οι ευκαιρίες δεν τελειώνουν ποτέ»

Στο τελευταίο μέρος της συζήτησης ο κ. Βλούχος δηλώνει: «Είναι σημαντικό οι γονείς να μην στηρίζουν μόνο τα παιδιά που πήγαν καλά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Θα πρέπει να στηρίζουν και τους υποψήφιους που δεν πήγαν τόσο καλά, καθώς και στις χαμηλόβαθμες Σχολές υπάρχουν και καλές επιλογές.

Υπάρχουν επιλογές με θαυμάσιο μέλλον όπως στους τομείς του Τουρισμού, της Τεχνολογίας Τροφίμων και αλλού. Οι Σχολές αυτές είναι οργανωμένες, ενώ παρέχουν και τη δυνατότητα μεταπτυχιακών».

«Το βασικό κριτήριο για να πετύχει κάποιος στη ζωή του επαγγελματικά και όχι μόνο είναι η διαθέτει προσωπικότητα και αυτό θα πρέπει να το καταλάβουν και οι γονείς» τονίζει και στέλνει το μήνυμα: «Οι ευκαιρίες δεν τελειώνουν ποτέ».

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Επιστροφή επάνω