Αρχική » Πολιτισμός » Πολλές «Ελλάδες» συνθέτουν την Ελλάδα του σήμερα…
Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟ

Πολλές «Ελλάδες» συνθέτουν την Ελλάδα του σήμερα…

Πολλές «Ελλάδες» συνθέτουν την Ελλάδα του σήμερα…

Του Λευτέρη Παπαστεργίου

Συναντώ τον Πέτρο Τατσόπουλο, απόγευμα Παρασκευής, στο ξενοδοχείο του στο κέντρο της Λάρισας και του ζητάω να μου πει δυο κουβέντες για το νέο του βιβλίο «Γκαγκάριν – ο κόσμος από χαμηλά», από τις εκδόσεις «Οξύ».

OLYMPUS DIGITAL CAMERA«Το Γκαγκάριν, Λευτέρη, είναι απότοκος μιας έρευνας που κράτησε έξι ολόκληρα χρόνια. Άρχισα να το γράφω  το 2010. Είναι μια ματιά στην ιστορία της Μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αλλά μια λοξή ματιά, δεν είναι το κλασσικό ιστορικό βιβλίο που ασχολείται από πάνω προς τα κάτω. Είναι ακριβώς το αντίθετο. Είναι ένα βιβλίο που ασχολείται από κάτω προς τα πάνω. Εξ ου και έχει τον υπότιτλο «ο κόσμος από χαμηλά», ο οποίος μάλιστα φαίνεται σε πολλούς και περίεργος. Σου λέει ο άλλος, κοσμοναύτης αυτός γιατί ο κόσμος από χαμηλά;

Πέραν του γεγονότος πως ο ίδιος ο Γκαγκάριν ήταν πολύ κοντός, και έβλεπε τον κόσμο από πολύ χαμηλά όταν πατούσε στη γη, ταυτόχρονα μιλάω για τον πολιτισμό και την πολιτική έτσι όπως διαμορφώθηκε τα μεταπολεμικά χρόνια, από τα Δεκεμβριανά κιόλας. Τότε το «Γκαγκάριν» στην Αθήνα, ήταν θερινός κινηματογράφος, αλλά ήταν και κέντρο κράτησης ομήρων της ΟΠΛΑ, μετά έγινε πάλι θερινός κινηματογράφος, μετά χώρος βαριετέ, χώρος για καράτε… άρχισε να ξεπέφτει… μια ταινία σεξ, μια ταινία καράτε… είχαμε μια δεκαετία που οι Έλληνες βάζανε σε πρακτική εφαρμογή το «πηδάμε και δέρνουμε»…

Υπάρχει λοιπόν μια ολόκληρη ιστορία γύρω από το «Γκαγκάριν», το μαγαζί του Νίκου Τριανταφυλλίδη, του γιου του Χάρρυ Κλυνν που πέθανε το καλοκαίρι, που οδηγεί σε άλλες ιστορίες, όπως η ιστορία του ίδιου του Χάρρυ Κλυνν που είναι συναρπαστική, για τους λαϊκούς καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1960 αλλά και του 1970, και τη συνεργασία του με τον Γιώργο Οικονομίδη, τις ιστορίες του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος κάνει κάτι αντίστοιχο με αυτό που κάνει ο Νίκος Τριανταφυλλίδης μετά, δηλαδή ψάχνει να βρει ποιοτικά στοιχεία μέσα στο ευτελές, όπως ακριβώς το λέει ο ίδιος αναφερόμενος στον Φλωρινιώτη «το αίσθημα ανθίζει στο ευτελές», και τελικά πως όλα αυτά τα στοιχεία, όλες αυτές «οι Ελλάδες» συνθέτουν το σημερινό «τουρλουμπούκι», το σημερινό χαρμάνι και διαμορφώνουν εμάς. Εμείς είμαστε απότοκοι και των χαμηλών και των υψηλών στοιχείων. Εμείς μπορεί να παραμυθιαζόμαστε ότι κυκλοφορούμε μεταξύ Μεγάρου Μουσικής και δεν ξέρω τι άλλο, αλλά είμαστε απότοκοι και των σκυλλάδικων και των τσοντάδικων και όλα αυτά. Είναι και μια νοσταλγία… μια ματιά όπου όλα αυτά ήταν μπερδεμένα μεταξύ τους, που δεν είχαν μπει σε κουτάκια…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAΣτιγμιότυπα από την παρουσίαση του βιβλίου του Πέτρου Τατσόπουλο στο Δημοτικό Θέατρο της Λάρισας

Κάνεις έρευνα έξι χρόνια, γράφεις το «Γκαγκάριν», τι συνειδητοποιείς; Τι μαθαίνεις;

Τα περισσότερα τα συνειδητοποίησα μετά. Αυτή την έρευνα φαντάσου την σαν τους κινέζους εργάτες με την κοτσίδα, στο Λούκυ Λουκ, που φτιάχνουν την σιδηροδρομική γραμμή και το τρένο είναι δίπλα και προχωράει μόλις αυτοί κουμπώνουν μια ράγα. Έτσι προχώραγα κι εγώ. Μάθαινα. Τα περισσότερα τα έμαθα ερευνώντας δεν τα ήξερα. Αυτό που συνειδητοποίησα τελικά είναι το πόσο στενή σχέση έχουν μεταξύ τους οι «Ελλάδες» που δημοσίως αλληλοαποκλείονται και αλληλοσιχαίνονται. Τα νήματα που συνδέουν τους φαινομενικά ασύνδετους, μεταξύ τους, πρωταγωνιστές της ιστορίας, αυτά τα νήματα, αυτούς τους αρμούς προσπαθώ να φωτίσω με αυτό το βιβλίο…»

Ο Τατσόπουλος είναι γνωστό πως δεν χρειάζεται ερωτήσεις για να μιλήσει. Αρκεί να ξεκινήσει… Μιλάμε λοιπόν για όλα. Για την πολιτική, την εκκλησία, την κυβέρνηση, τον Τσίπρα και τον Μητσοτάκη. Το λεπτό νήμα που διαπερνάει όλη την κατάθεση των σκέψεων του είναι ο λαϊκισμός. Αυτά όλα, και πολύ πιο ενδιαφέροντα, στην έντυπη Larissanet την ερχόμενη Παρασκευή…

Επιστροφή επάνω