Αρχική » Άρθρα » Ποια ακριβώς έρευνα θέλουμε; Του Δημήτρη Κουρέτα

Ποια ακριβώς έρευνα θέλουμε; Του Δημήτρη Κουρέτα

Ποια ακριβώς έρευνα θέλουμε; Του Δημήτρη Κουρέτα

Γενικά η έρευνα,  πέρα από λίγες φωτεινές εξαιρέσεις, σε αυτή την  χώρα υπηρέτησε βασικά την  διανομή μεταπτυχιακών τίτλων, παραμένοντας ασύνδετη με την επιχειρηματικότητα και την πραγματική οικονομία, χωρίς συνεισφορά στη διαφοροποίηση των προϊόντων της πατρίδας μας, χωρίς συμμετοχή στην καινοτομία. Άραγε ποιός πλέον επιθυμεί να χρηματοδοτείται αυτή η έρευνα;

Μιλούν ορισμένοι για το δημόσιο συμφέρον και τα πανεπιστήμια. Μα το δημόσιο συμφέρον υπάρχει όταν το προασπίζεσαι. Το δημόσιο συμφέρον σημαίνει κοινωνικό συμφέρον. Δηλαδή με απλά λόγια πως θα κρατήσεις ζωντανό το ίδρυμά σου σε συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού. Όχι πως θα το απομονώσεις. Πως θα το κάνεις ζωντανό σε έναν κόσμο που διευρύνεται. Όχι πως θα το κλείσεις χρησιμοποιώντας συνθηματολογία του Χότζα της δεκαετίας του 1960. Πως θα αποδείξεις ότι τα προϊόντα που «παράγεις» ως πανεπιστήμιο που είναι ο απόφοιτος και η έρευνα, κάποιος ενδιαφέρεται να τα «αγοράσει», να τα χρησιμοποιήσει δηλαδή.

Αυτό σημαίνει ότι οι καθηγητές θα έχουν προγράμματα για να τους πληρώσουν. Αν δεν μπορεί ένας καθηγητής σήμερα να εξασφαλίσει προγράμματα, τότε εφόσον δεν μπορεί να δώσει θέση εργασίας σε έναν άνεργο πτυχιούχο, καλό θα είναι να ερωτηθεί η κοινωνία, αν επιθυμεί να πληρώνει έναν καθηγητή ΑΕΙ, ο οποίος έχει στη δουλειά έναν άνεργο χωρίς να τον πληρώνει, ανασφάλιστο και χωρίς να του διασφαλίζει έστω κάτι. Το μόνο που συντηρεί αυτός ο καθηγητής είναι ένα  καθεστώς ανίκανων να προσαρμοστούν σήμερα καθηγητών. Το θέλουμε αυτό ως κοινωνία; Άλλωστε ένας μη αμειβόμενος πτυχιούχος που κάνει έρευνα, συμβάλλει στο να θεωρείται η έρευνα χόμπι και όχι επάγγελμα. Το θέλουμε αυτό;

Ένα βασικό ζητούμενο για την σχέση της έρευνας με την πραγματική οικονομία είναι  η  επιλογή από την αρχή ενός σημαντικού κοινωνικού προβλήματος και ο προσανατολισμός των ερευνητικών προσπαθειών από νωρίς προς την κατεύθυνση της επίλυσής του. Συνεπώς, απαιτείται η διατύπωση ενός μακροπρόθεσμου ερευνητικού στόχου που θα χαρακτηρίζεται προκλητικός, από απόψεως ευρύτερων κοινωνικών επιπτώσεων σε περίπτωση επίτευξής του, και ταυτόχρονα ικανός να δημιουργήσει ικανές συσπειρώσεις ετερογενών ερευνητικών ομάδων για την επίτευξή του εντός του Πανεπιστημίου . Μετά την επιλογή του κυρίου προβλήματος προς επίλυση,  το πανεπιστήμιο θα πρέπει να συνεκτιμήσει την επιστημονική ωριμότητά του, δηλ. το ενδεχόμενο ολικής ή μερικής επίλυσής του από δραστηριότητες τρίτων ή από εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας. Αυτή η στόχευση είναι σημαντική για τα πανεπιστήμια σήμερα, στη δεδομένη στιγμή που η χώρα βρίσκεται σε αυτή την κρίση.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι καίριας σημασίας είναι να αξιολογηθεί η πιθανή μεσο-μακροπρόθεσμη εξέλιξη των επιστημονικών πεδίων που μας ενδιαφέρουν ως χώρα, οι μακροπρόθεσμες απαιτήσεις της αγοράς και η δυνατότητα προσέλκυσης ισχυρής χρηματοδότησης από όπου αυτό είναι δυνατόν. Με στόχευση στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και προϊόντων με προστιθέμενη αξία για τις Ελληνικές επιχειρήσεις.

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Επιστροφή επάνω