Αρχική » Αθλητισμός » Ο μαγικός κόσμος του αθλητικού μάρκετινγκ*

Ο μαγικός κόσμος του αθλητικού μάρκετινγκ*

Ο μαγικός κόσμος του αθλητικού μάρκετινγκ*

* Γράφει ο Βάσος Π. Καραμπίλιας

Δικηγόρος Αθηνών

Αθλητικό Δίκαιο-MB Ain Sports Management

Έχω γράψει κι άλλες φορές, ότι ο αθλητισμός αποτελεί έναν από τους κορυφαίους θεσμούς μιας κοινωνίας και ότι μοιραία, η άνοδος ή η πτώση του, συνδέονται με την κοινωνική ανάπτυξη ή την παρακμή. Είναι ο θεσμός εκείνος, που αντανακλά επακριβώς την κοινωνία μας και που αποτελεί στάση ζωής, για όσους ασχολούνται με αυτόν. Τα προηγούμενα χρόνια σε αυτό τον τόπο πιστεύαμε, ότι όλοι είναι ικανοί για όλα, με αποτέλεσμα η επιστημονική κατάρτιση και η εξειδίκευση στο χώρο του αθλητισμού, να έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Η ‘’κάνουλα’’ των αλόγιστων επιχορηγήσεων έκλεισε, λόγω της οικονομικής κρίσης και σε αυτό ακριβώς το σημείο, οι ομάδες των επαγγελματικών κατηγοριών, εφηύραν ξαφνικά και προσπάθησαν να οργανώσουν, τμήματα μάρκετινγκ προκειμένου να εξασφαλίσουν τα κέρδη, που κάποτε αποκτούσαν ακούραστα και ανέξοδα.

Με τον όρο αθλητική βιομηχανία, εννοούµε την αγορά στην οποία προσφέρονται προϊόντα που έχουν σχέση µε τον αθλητισµό, τη φυσική κατάσταση, την αναψυχή και τη μορφή αθλητικών δραστηριοτήτων, αγαθών, υπηρεσιών και ιδεών. Μέσα στον όρο Αθλητική Βιομηχανία εμπεριέχεται και ο όρος Αθλητικό Μάρκετινγκ. Το αθλητικό µάρκετινγκ αποτελείται από όλες εκείνες τις δραστηριότητες, που είναι σχεδιασμένες για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των ‘’καταναλωτών’’ του αθλητισμού, µέσω διαδικασιών ανταλλαγής. Το αθλητικό µάρκετινγκ απαρτίζεται ουσιαστικά από δύο µέρη: το µάρκετινγκ αθλητικών προϊόντων και υπηρεσιών, που απευθύνονται άµεσα στους καταναλωτές και το µάρκετινγκ λοιπών καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων ή υπηρεσιών µέσω της προώθησης του αθλητισμού. Πρωταθλήματα όπως αυτό της Ισπανίας, της Αγγλίας, της Γερμανίας αλλά και της Ιταλίας, με τεράστιο κοινό να ακολουθεί τις ομάδες και να γεμίζει τα γήπεδα, έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σπουδαίων σε δύναμη εταιρειών αθλητικών προϊόντων, με αποτέλεσμα να εισρέουν τεράστια ποσά στα ταμεία τους, μέσω των διαφόρων υπηρεσιών αθλητικού μάρκετινγκ.

Στη χώρα μας αντιθέτως, ομάδες με τεράστια αθλητική προσφορά και ιστορία, βυθίζονται σε ερασιτεχνικές κατηγορίες, το αθλητικό προϊόν βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, εμπορικές συμφωνίες λιγότερες από ποτέ άλλοτε, χορηγοί πλέον δυσεύρετοι με μοναδικό εκπρόσωπο τον ΟΠΑΠ, που χορηγεί τους πάντες και τα πάντα, μεταγραφές αθλητών όλο και λιγότερες, ποσοτικά και κυρίως ποιοτικά. Στα προηγμένα πρωταθλήματα της Ευρώπης, αν εξετάσει κανείς τόσο τη φιλοσοφία των ομάδων όσο και την υψηλή αθλητική κουλτούρα όσων διοικούν τον αθλητισμό, θα μπορέσει εύκολα να αντιληφθεί το λόγο που τα έσοδα από υπηρεσίες μάρκετινγκ είναι τεράστια και γιατί το αθλητικό προϊόν αναρριχάται στις υψηλότερες θέσεις των τοπικών κοινωνιών. Η υπηρεσία του λεγόμενου ‘’Namingrights’’ των γηπέδων, καταλαμβάνει πλέον υψηλή θέση στον ευρωπαϊκό αθλητισμό και εταιρείες με τεράστια οικονομική δύναμη, ‘’ενοικιάζουν’’ τη χρήση του ονόματός τους σε ευρωπαϊκά γήπεδα, με το αζημίωτο βέβαια.

Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να μπούμε στη σύγκριση πρωταθλημάτων με βάση τους αριθμούς και να χαθούμε σε ποσά. Αξίζει όμως να αναφέρουμε ότι στη χαραυγή του 2015 η χώρα μας μαστίζεται ακόμη από ακραίες μορφές οπαδικής βίας, γεγονός που λειτουργεί αποτρεπτικά τόσο για τον απλό φίλαθλο, προκειμένου να πάει στο γήπεδο, όσο και για την εταιρεία εκείνη, που θέλει να επενδύσει τα χρήματα της σε μια ομάδα, μέσω χορηγικών προγραμμάτων και άλλων υπηρεσιών μάρκετινγκ. Είναι επιτακτική ανάγκη η πολιτεία, όχι μόνο να πολεμήσει αλλά να εξαφανίσει το φαινόμενο που λέγεται βία στα γήπεδα δια παντός, καθώς μόνο έτσι το αθλητικό προϊόν θα ανακτήσει τη θέση που του αξίζει ενώ οι ομάδες με την τοποθέτηση κατάλληλων επιστημόνων του αθλητικού μάρκετινγκ, θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν την οικονομική ευρωστία που τους αξίζει.  Όταν με τον πολύπαθο χώρο του αθλητισμού στην Ελλάδα, είτε αθλητική διοίκηση είναι, είτε νομική προσφορά είναι, είτε αθλητική οργάνωση και μάρκετινγκ είναι, ασχοληθούν όλο και περισσότεροι νέοι επιστήμονες, που έχουν σπουδάσει και κυρίως αγαπούν τον θεσμό, τότε ίσως μπορέσουμε να ελπίζουμε.

 

Επιστροφή επάνω