Advertisement
Αρχική » Απόψεις » Τσιτσανούδη Ν. » Οι ποιοτικοί φίλοι. Της Νικολέττας Τσιτσανούδη

Οι ποιοτικοί φίλοι. Της Νικολέττας Τσιτσανούδη

Οι ποιοτικοί φίλοι. Της Νικολέττας Τσιτσανούδη

Από τα πιο ωραία πράγματα που έχω ακούσει είναι ότι μεγαλώνοντας κανείς είναι κρίσιμο να κάνει ποιοτικούς φίλους. Και παρακαλώ να δώσετε έμφαση στο «ποιοτικούς φίλους». Είναι οι άνθρωποι με τους οποίους δεν θα κάνεις απλώς συντροφιά, πλάκα ή χαβαλέ, δεν θα μοιραστείς μόνο σχέσεις, συναισθήματα, αλλά και γνώσεις, βιώματα, κοινές πολιτιστικές δράσεις και πρωτοβουλίες. Είναι λοιπόν κανείς ευλογημένος όταν γνωρίζει αυτούς τους πολύτιμους ποιοτικούς φίλους και διαπραγματεύεται μαζί τους ιδέες και απόψεις με άξονα όμως την κοινωνική προσφορά και την προαγωγή του πολιτισμού.

Γνωρίζοντας την Χριστίνα Παναγιωτάκου, είμαι ακριβώς «εντός θέματος». Μια σπουδαία μουσικολόγο και μουσικοθεραπεύτρια της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση η οποία τα τελευταία χρόνια οργανώνει και πραγματοποιεί σπουδαία μοναδικά μουσικά εργαστήρια για παιδιά με αυτισμό, σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες: για παιδιά ηλικίας 5-7 και 8-11 ετών και τους γονείς τους.

Στο ευρύ φάσμα του αυτισμού, η μουσική αποτελεί ένα από τα πλέον βασικά εργαλεία μάθησης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον και λειτουργεί ως μέσο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και τη συναισθηματική ωρίμανση των ατόμων με αυτισμό.

Η Στέγη, αγκαλιάζοντας όλους, οργανώνει για τρίτη χρονιά ένα μουσικό εργαστήριο έξι συναντήσεων, με μουσικές δραστηριότητες ειδικά μελετημένες προκειμένου να προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες επιθυμίες και ικανότητες των παιδιών. Η παρουσία των γονέων είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου, ενώ το ρόλο τους τον καθορίζουν οι ίδιοι: μπορεί να είναι απλοί παρατηρητές ή να συμμετέχουν ενεργά.

Το εργαστήριο προσκαλεί τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη μουσική και το ρυθμό, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι και τις μουσικοκινητικές δραστηριότητες. Αρχικά, τα παιδιά γνωρίζουν το χώρο και τους μουσικούς και, μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, πειραματίζονται με τα μουσικά όργανα και παράγουν ήχους. Καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μικροί μουσικοί, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτές, συμμετέχουν σε διάφορα παιχνίδια αυτοσχεδιαστικού χαρακτήρα με βάση τη μουσική. Οι δραστηριότητες που στηρίζονται στη ρυθμική αγωγή και τους χρωματισμούς είναι ποικίλες, ενώ έννοιες όπως η παύση, η ένταση και η ταχύτητα χρησιμοποιούνται συνδυαστικά για την έκφραση συναισθημάτων και την κατανόηση βασικών εννοιών.

Στο εργαστήριο αυτό, η μουσική γίνεται η «γλώσσα» επικοινωνίας, ακόμα και όταν λείπει ο λόγος. Μέσα από τους ήχους, το παιχνίδι και τις εναλλαγές ρόλων, τα παιδιά καλούνται να αισθανθούν την ύπαρξή τους, να εκφράσουν τι νιώθουν, να τραγουδήσουν και να γνωρίσουν πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής. Παράλληλα, βιώνουν την εμπειρία της ομαδικότητας, συνεργάζονται και προετοιμάζονται για τον τελικό στόχο του εργαστηρίου, που είναι μια συναυλία, μια μουσική γιορτή με πρωταγωνιστές τα ίδια!

Το εργαστήριο πραγματοποιείται από τη μουσικολόγο και μουσικοθεραπεύτρια Χριστίνα Παναγιωτάκου μαζί με μια ομάδα εξειδικευμένων συνεργατών.

Και το σημαντικότερο όλων, η Λάρισα συγκαταλέγεται μεταξύ των πόλεων οι οποίες θα έχουν το προνόμιο να φιλοξενήσουν αυτή τη μοναδική δράση της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, η οποία αποκεντρώνει τις πρωτοβουλίες της πιλοτικά για λίγες πόλεις της Ελλάδας. Η πόλη μας καλοδέχεται την ομάδα και την καλωσορίζει. Έχοντας μάλιστα την εμπειρία της διοργάνωσης τηλεμαραθωνίου πριν μερικά χρόνια για τα παιδιά με αυτισμό στη Λάρισα, αισθάνομαι μία ιδιαίτερη συγκίνηση που τα παιδιά και ο τοπικός σύλλογος βρίσκονται στο επίκεντρο ποιοτικών δράσεων και πρωτοβουλιών. Συγχαρητήρια στους εμπνευστές του προγράμματος που άοκνα πασχίζουν να το φέρνουν κάθε φορά σε πέρας με μεγάλη επιτυχία! Διότι όπως έχουμε ξαναπεί, στην Ελλάδα γίνονται πολύ όμορφα πράγματα, ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες εποχές.

 

Επιστροφή επάνω