Advertisement
Αρχική » Πολιτισμός » Ερευνητικές διαστάσεις στο δισκογραφικό έργο του Βασίλη Τσιτσάνη
"Η ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ 1936 - 1983"

Ερευνητικές διαστάσεις στο δισκογραφικό έργο του Βασίλη Τσιτσάνη

Ερευνητικές διαστάσεις στο δισκογραφικό έργο του Βασίλη Τσιτσάνη

Πληροφορίες, που δεν αφορούν μόνο στην ίδια τη μουσική, αλλά και στις ποικίλες κοινωνιολογικές όψεις του ελληνικού πολιτισμού, αποκαλύπτονται στο βιβλίο του Νίκου Ορδουλίδη, με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936 – 1983). Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή μουσική», που παρουσιάζεται στο βιβλιοπωλείο Ιανός.
Στην παρουσίαση, η οποία θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Πέμπτη 23 Οκτωβρίου, στις 8.30 το βράδυ, θα μιλήσουν οι Γιώργος Κοκκώνης (μουσικολόγος – Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου), Basma Zerouali (επιστημονικό μέλος Γαλλικής Σχολής Αθηνών), Σωτήρης Λυκουρόπουλος (Seed Point music publishing – publisher του Βασίλη Τσιτσάνη για όλο τον κόσμο), Χάρης Σαρρής (Διδάκτωρ Εθνομουσικολογίας – επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου) και Γιώργος Τσάμπρας (ερευνητής – παραγωγός μουσικών εκπομπών), ενώ χαιρετισμό θα απευθύνει ο Γιώργος Νταλάρας, ο οποίος προλογίζει και το βιβλίο.

tsitsanis2

Η πρώτη ενδελεχής ανάλυση

Η παρούσα πρώτη ενδελεχής ανάλυση των μουσικών έργων και του συνθετικού ύφους του Βασίλη Τσιτσάνη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ianos, από τη σειρά Ianos ο μελωδός, πραγματεύεται σοβαρά και σημαίνοντα επιχειρήματα, που αφορούν στο έργο του, και αποβλέπει στην καλύτερη κατανόηση των σύνθετων και από μακρού υφισταμένων ζητημάτων, τα οποία προβληματίζουν μουσικούς και μουσικολόγους, όπως η εξέλιξη της αρμονίας, ο ρόλος των τραγουδιστών, ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου του μπουζουκιού και ούτω καθεξής.  Συνεπώς, η πρωτότυπη συμβολή της παρούσας εργασίας συνίσταται στην ανάλυση του δισκογραφικού έργου του Βασίλη Τσιτσάνη, που παρέχει το κλειδί για το ξεκλείδωμα πολλών ιστορικών, κοινωνικών και πολιτισμικών ζητημάτων, τα οποία αναφέρονται στον ρόλο που έπαιξε ο Τσιτσάνης στην εξέλιξη της ελληνικής λαϊκής μουσικής, του πρώτου αστικού μουσικού προϊόντος της σύγχρονης Ελλάδας.

Με δεδομένη την παραμέληση των ρεµπετολογικών και λαϊκολογικών ζητημάτων από τον ακαδημαϊκό κόσμο, το βιβλίο αυτό συνιστά την πρώτη ακαδημαϊκή μελέτη συλλογής και σύνθεσης ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών γύρω από τη λαϊκή μουσική. Επιπλέον, παρουσιάζονται ευρήματα που αφορούν και άλλες μουσικές κουλτούρες, όπως η τουρκική, η αφροκουβανέζικη, τα μπλουζ, η λατινοαμερικάνικη, η ιταλική, η ινδική και άλλες.

Το βιβλίο συντελεί, ώστε η λαϊκολογία να κατακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις λαϊκές μουσικολογικές μελέτες, ένα πεδίο που ανθεί στο εξωτερικό για πολλές δεκαετίες, παραμένοντας, δυστυχώς, σε εμβρυϊκό επίπεδο στη χώρα µας. Η έκδοση αυτή αποτελεί μετάφραση και εξέλιξη της διδακτορικής διατριβής, µε τίτλο «The recording career of Vasίlis Tsitsάnis (1936 – 1983). An analysis of his music and the problems of research into Greek popular music», η οποία εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας, το διάστημα 2008 – 2012. Την ελληνική έκδοση επιμελήθηκε ο Κώστας Βλησίδης.

tsitsanis1«Μια προσδοκία χρόνων»

Ο Γιώργος Νταλάρας σημειώνει, μεταξύ άλλων, στον πρόλογο του βιβλίου: «Η διπλωματική εργασία του Νίκου Ορδουλίδη, αρχικά, µε εξέπληξε και, στη συνέχεια, µε γέμισε χαρά και ικανοποίηση. Ήταν κάτι, που ανέμενα χρόνια από έναν νέο μουσικό µε ακαδημαϊκή κατάρτιση. Μια προσδοκία χρόνων. Διότι, δυστυχώς, ελάχιστες προσπάθειες επιστημονικής και μουσικολογικής αποτίμησης του λαϊκού τραγουδιού, και ιδιαίτερα του ρεμπέτικου, έχουν γίνει.

Συνήθως, αρκούμαστε στις βιογραφίες των μεγάλων λαϊκών συνθετών και σε χαρακτηρισμούς: υπέροχος, μοναδικός, καταπληκτικός… Δεν θέλω, µε αυτό, να υποτιμήσω τον πηγαίο θαυμασμό των ακροατών, την αγάπη, τη συγκίνηση, ακόμη και την ταύτισή τους µε τα τραγούδια, που τα εκλαμβάνουν ως μικρές προσωπικές ιστορίες, ούτε να μειώσω τη δύναμη που έχουν αυτά τα τραγούδια, ώστε να συνδέονται µε το κοινωνικό και το πολιτικό γίγνεσθαι. Ίσα ίσα, αυτό είναι πολύ σπουδαίο. Είναι, όμως, εξίσου σημαντικό να αποτιμηθεί και αμιγώς μουσικά το έργο των μεγάλων λαϊκών συνθετών, όπως συμβαίνει στη δυτική μουσική…».

tsitsanisΜε πλείστα ερευνητικά ενδιαφέροντα

Ο Νίκος Ορδουλίδης σπούδασε στο University of Leeds στην Αγγλία, όπου εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στη Λαϊκή Μουσικολογία, ενώ πραγματοποίησε το μεταπτυχιακό του στο κλασικό τραγούδι στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πτυχίο μουσικής επιστήμης και τέχνης, µε ειδίκευση στη βυζαντινή μουσική). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν: τα ελληνικά αστικά λαϊκά μουσικά είδη, δισκογραφική έρευνα, μουσική, μετανάστευση και πολιτισμική ένταξη και αφομοίωση, τα μουσικά «αλληλο – δάνεια» μεταξύ πολιτισμών της Μεσογείου και ερμηνευτικές τεχνικές του «λαϊκού πιάνου». Διδάσκει λαϊκό πιάνο στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής (Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό) του ΤΕΙ Ηπείρου. Είναι, επίσης, ενεργός συνθέτης (τέσσερις δισκογραφικές δουλειές), µέλος του Modern Greek Studies Association, και έχει ξεκινήσει να δουλεύει πάνω στο  καινούργιο εγχείρημα, µε τίτλο «The Eastern Piano Project».

Πληροφορίες
Βιβλιοπωλείο Ιανός: Σταδίου 24 Αθήνα, τηλ.: 210 3217917.

naftemporiki.gr

 

 

Επιστροφή επάνω