Αρχική » Ελλάδα » Πως κλέβουν στα βενζινάδικα

Πως κλέβουν στα βενζινάδικα

Πως κλέβουν στα βενζινάδικα

«Είναι σαν τις κάμερες στους δρόμους. Μπορεί να βρίσκονται στη θέση τους, αλλά κανείς δεν θα κοιτάξει το φιλμ. Ποιος ελέγχει;», λέει στην «Κ» παλιός πρατηριούχος για το σύστημα εισροών – εκροών που από τα τέλη Αυγούστου θα έπρεπε να είχε εγκατασταθεί και να λειτουργεί σε όλα τα βενζινάδικα της χώρας.

Πριν από περίπου ενάμιση μήνα εντοπίστηκε από τις αρμόδιες αρχές σε επιτόπιο έλεγχο πρατηριούχος στο Ιλιον που έκλεβε 3%-4% στην αντλία. Στο πρατήριο είχε τοποθετηθεί σύστημα εισροών – εκροών από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, αλλά δεν είχε ολοκληρωθεί η διασύνδεσή του με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για να παρακολουθείται το ισοζύγιό του. Στον πρατηριούχο επιβλήθηκε αναστολή αδείας. Σε παρόμοιες περιπτώσεις μεσολαβούν λόγω νομοθεσίας έως και δύο μήνες από την επιβολή της αναστολής μέχρι την εφαρμογή. Σε αυτό το διάστημα οι πρατηριούχοι επιδιώκουν να συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά.

Μέχρι στιγμής η εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών έχει ολοκληρωθεί στο 95% των πρατηρίων για Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ηράκλειο, Αχαΐα, Μαγνησία και Ιωάννινα. Αλλά και από τα 2.323 πρατήρια της Α΄ και Β΄ φάσης που έχουν εγκαταστήσει το σύστημα, πάνω από το 30% δεν στέλνουν, ως όφειλαν, τα στοιχεία τους στη ΓΓΠΣ. Η διασύνδεση δεν έχει ολοκληρωθεί είτε λόγω εκούσιων καθυστερήσεων μερίδας πρατηριούχων ή γιατί είχαν γίνει ακούσια λάθη από πρατηριούχους στην εισαγωγή των στοιχείων στο μητρώο, είτε λόγω της οικονομικής τους δυστοκίας.

Για ένα μέσο πρατήριο με πέντε δεξαμενές η τοποθέτηση του εισροών – εκροών κοστίζει περίπου 13.000 ευρώ εφόσον χρησιμοποιηθεί επώνυμος –και πιο αξιόπιστος– εξοπλισμός, αλλιώς το κόστος πέφτει στα 8.000 ευρώ. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, οι εγκαταστάτες δεν προχωρούν στη διασύνδεση πρατηρίων με τη ΓΓΠΣ μέχρι να εξοφληθούν για την τοποθέτηση του συστήματος.

Συνολικά 15 εταιρείες κατασκευής του ειδικού λογισμικού και 35 εταιρείες εγκατάστασης του συστήματος δραστηριοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα. Τα δεδομένα εισροών – εκροών αποθηκεύονται για δέκα χρόνια ακόμα και στα πρατήρια που δεν έχουν διασυνδεθεί με τη ΓΓΠΣ και θεωρητικά υπάρχει η δυνατότητα αναδρομικού ελέγχου. Οι πρατηριούχοι δεν έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα και δεν μπορούν να τα διαγράψουν. Αυτό όμως δεν φαίνεται να πτοεί κάποιους λαθρεμπόρους που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς συνεχίζουν –σε μικρότερο όμως βαθμό απ’ ό,τι παλιότερα– το κλέψιμο στην αντλία. Για να το αποδείξουν αυτό, υποδεικνύουν τις «ύποπτα» χαμηλές τιμές ορισμένων πρατηρίων. Την περασμένη Τρίτη η «Κ» εντόπισε μέσω του παρατηρητηρίου τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου έξι πρατήρια σε Ταύρο, Καλλιθέα και Περιστέρι που πουλούσαν αμόλυβδη σε τιμή κόστους αγοράς.

«Ζητούν να κλέψουν»

«Ακόμα και κατά την εγκατάσταση του εισροών – εκροών μάς ρωτούσαν κάποιοι πρατηριούχοι εάν υπάρχει τρόπος παράκαμψης του συστήματος και κλεψίματος», λέει στην «Κ» εκπρόσωπος εταιρείας εγκατάστασης. Υπάρχουν όμως και άλλοι πρατηριούχοι που βλέπουν το σύστημα ως δικλίδα ασφαλείας για να ελέγχουν εάν τους κλέβουν τα βυτία ή οι προμηθευτές κατά την παραλαβή των καυσίμων.

Τα τελευταία δύο χρόνια ακούγεται στον κλάδο των καυσίμων ότι σε κάποια από τα πρατήρια που πουλάνε σε τιμές κόστους αγοράς έχει τοποθετηθεί συγκεκριμένος τύπος αντλιών που από την κατασκευή τους έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν τους παλμούς και να κλέβουν σε κάθε γέμισμα. Παράγοντες της αγοράς δεν μπορούν να εγγυηθούν σήμερα ότι αντλίες σαν κι αυτές δεν θα χρησιμοποιούνται για κλέψιμο ακόμη και μετά την τοποθέτηση του συστήματος.

Εγκαταστάτης του συστήματος εισροών – εκροών που μίλησε στην «Κ» λέει ότι αποφεύγει να τοποθετεί το σύστημα σε πρατήρια που φέρουν τις συγκεκριμένες αντλίες για να μην κατηγορηθεί ότι δίνει τη δυνατότητα να «μασκάρει» το σύστημα.

Αλλαγές στη νομοθεσία

«Η διαδικασία εφαρμογής του εισροών – εκροών δεν ήταν ορθολογική», λέει εγκαταστάτης. «Το λογισμικό που χρησιμοποιούμε δεν είναι πιστοποιημένο. Με υπεύθυνη δήλωση ο κατασκευαστής εγγυάται τη λειτουργία του», προσθέτει. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», επιλέχθηκε αυτή η διαδικασία λόγω πίεσης χρόνου από τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας. Εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν ζητήσει να μπει σύστημα εισροών – εκροών και στο υγραέριο, ωστόσο το κράτος έκρινε ότι αυτό στην παρούσα φάση δεν θα ήταν τεχνικά εύκολο. Προχωρούν πάντως αλλαγές στη νομοθεσία που σε λίγους μήνες θα καθιστούν απαραίτητη την πιστοποίηση του λογισμικού εισροών – εκροών από τους κατασκευαστές.

 

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Επιστροφή επάνω