Αρχική » Sci/Tech » Βραχιόλι… διαιτολόγος

Βραχιόλι… διαιτολόγος

Βραχιόλι… διαιτολόγος

Το σλόγκαν της διαφήμισης της καλιφορνέζικης εταιρείας Jawbone, που προκαλεί θόρυβο εδώ και κάμποσες ημέρες με την τελευταία της αναβάθμιση στο UP, ένα λαστιχένιο ηλεκτρονικό βραχιολάκι με επιταχυνσιόμετρο και bluetooth που επικοινωνεί ασύρματα με το smartphone σου και καταγράφει σωματική δραστηριότητα, κατανάλωση θερμίδων, διάρκεια και ποιότητα ύπνου. Η κεντρική ιδέα: το φοράς (αφού βεβαίως έχεις αγοράσει το εξελιγμένο μοντέλο στην τιμή των 149,99 δολαρίων), κατεβάζεις το αντίστοιχο application (για iPhone και σύντομα Android) και καταχωρίζεις ό,τι τρως (φωτογραφίζοντας ή σκανάροντας το barcode ή επιλέγοντας από την προκαθορισμένη λίστα τροφίμων). Εκείνο κρατάει… σκορ, μετράει θερμίδες (κατά προσέγγιση), καταγράφει συνήθειες, ενθαρρύνει την απώλεια βάρους και σε βάζει σε διαδικασία συναγωνισμού με τους «φίλους» σου μέσω κοινωνικών δικτύων και διαρκούς αναμέτρησης με τον ίδιο σου τον εαυτό.

Ακόμη και αν δεν είσαι απολύτως ειλικρινής και αποκρύπτεις, π.χ., το τοσοδά σοκολατάκι που κέρασε ένας συνάδελφος στο γραφείο ή το ουισκάκι που χρειάστηκες έπειτα από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά, η μέθοδος παρακολούθησης λέγεται ότι αποδίδει καρπούς, καθότι εξασφαλίζει την επίγνωση και βοηθά στη σύγκριση, μέρα προς μέρα. Το βραχιολάκι μετράει τα βήματά σου (με καθημερινό στόχο βάσης τα 10.000), δονείται όταν περάσεις πάνω από μία ώρα ακίνητος (αυτό ρυθμίζεται), «ξυπνάει» με μια ελαφριά πίεση όταν κάνεις γυμναστική, ξέρει πότε πέφτεις για ύπνο και πότε σηκώνεσαι, δονείται και πάλι για να σε ξυπνήσει τη σωστή ώρα. Και όλα αυτά, με έναν μαγικό τρόπο, συνδυάζονται, αξιολογούνται και σου δίνουν μια σχετικά πλήρη εικόνα τού πώς πορεύεσαι ως άνθρωπος που (ισχυρίζεται ότι) ανησυχεί για την υγεία του. Η εταιρεία, λέει, εργάζεται τώρα για να συνδεθεί και με μενού εστιατορίων (τουλάχιστον για τους Αμερικανούς καταναλωτές), ώστε να απλουστεύσει ακόμη περισσότερο την εμπειρία χρήσης. Ο,τι «νιώθει» το βραχιόλι απεικονίζεται στο κινητό με ευχάριστα, ευδιάκριτα γραφικά, συγκριτικές μπάρες, πόντους και ό,τι άλλο απαιτείται για να μπεις στην αγχωτική διαδικασία της αυτοπαρακολούθησης.

Το βραχιολάκι – application της Jawbone είναι ένα από τα δημοφιλέστερα της αγοράς, αλλά όχι το μοναδικό, καθώς ο τεχνολογικός κόσμος στρέφεται προς το «Ιντερνετ των Αντικειμένων», κοινώς συσκευών που θα επικοινωνούν εξ αποστάσεως μεταξύ τους και με τον χρήστη, όπως ακριβώς το είχε προβλέψει 25 χρόνια πριν ο Mark Weiser, διευθυντής τεχνολογίας του ερευνητικού κέντρου Xerox PARC: «Οι πιο διεισδυτικές καινοτομίες είναι οι αόρατες, αυτές που γίνονται ένα με την καθημερινότητά μας σε σημείο που να μην τις αντιλαμβάνεσαι». Μια πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε ότι το 70% των ερωτηθέντων θα δεχόταν ακόμη και την ανάλυση των σωματικών του εκκρίσεων από αισθητήρες στην τουαλέτα, εφόσον κάτι τέτοιο βοηθούσε στην εξοικονόμηση χρημάτων από τσεκ-απ. «Tα data είναι δύναμη», έλεγε στον Guardian η Renee Blodgett, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ της Κolibree, της πρώτης «έξυπνης» και διασυνδεδεμένης ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας (!) στον κόσμο. «Για πρώτη φορά καταγράφουμε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για το πού, πώς και πόσο βουρτσίζουμε τα δόντια μας και το πώς μπορούμε να βελτιωθούμε. Παλιά, περιμέναμε την ετήσια επίσκεψή μας στον οδοντίατρο για καθαρισμό».

Εννοείται ότι ο τομέας της υγείας και ευζωίας είναι ο πλέον υποσχόμενος για τους κατασκευαστές των εν λόγω γκάτζετ, που επιδίδονται ήδη σε σκληρό ανταγωνισμό τεχνολογίας και εντυπώσεων και όλοι μαζί αγωνιούν για τη στιγμή που θα εισβάλει στο «χωράφι» τους η Apple, όπως φημολογείται. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας έρευνας αγοράς Canalys, μόνο το 2014 αναμένεται να πουληθούν 17 εκατομμύρια συσκευές τεχνολογίας που φοριούνται, συμπεριλαμβανομένων βραχιολιών σωματικής δραστηριότητας και έξυπνων ρολογιών. Του χρόνου ο αριθμός θα ανέβει στα 23 εκατομμύρια και το 2017 θα ξεπεράσει τα 45. «Αν και προς στιγμήν η αγορά είναι σχετικά μικρή και απευθύνεται σε θιασώτες του fitness, τα βραχιόλια υπόσχονται τεράστιες ευκαιρίες ανάπτυξης στον κλάδο της υγείας και της ευζωίας», έλεγε η έρευνα.  Στο πλαίσιο αυτό, κάποιοι κατασκευαστές διαφημίζουν ήδη λειτουργίες εξωπραγματικές. H HealBe ισχυρίζεται ότι το βραχιολάκι της GoBe μπορεί να μετράει ακόμη και τα επίπεδα γλυκόζης και όταν ο δημοσιογράφος των New York Times ρώτησε πώς γίνεται αυτό χωρίς να δώσεις ούτε σταγόνα αίμα, άρχισαν να του τα μασάνε, του τύπου «εεε, δεν είναι ιατρική συσκευή ούτε απόλυτα ακριβής, ούτε συνιστούμε να χρησιμοποιείται από διαβητικούς».

Στις ΗΠΑ, που είναι μέχρι σήμερα η πλέον ώριμη αγορά γι’ αυτά τα μαραφέτια, πολλοί δημοσιογράφοι έχουν μπει στον κόπο να δοκιμάζουν επί εβδομάδες και μήνες τα βραχιολάκια διάφορων κατασκευαστών, καταλήγοντας στο γενικό συμπέρασμα ότι όλα ανεξαιρέτως έχουν τις αδυναμίες τους. Ενός το βραχιολάκι έδειχνε ότι περπατά ενώ καθόταν στο γραφείο, ενός άλλου έδειχνε ότι είναι ακίνητος ενώ ποδηλατούσε κ.ο.κ. «Αυτές οι τεχνολογίες θα αποκτήσουν τεράστιες δυνατότητες με το χρόνο, αλλά νομίζω ότι θα χρειαστούν πολλά χρόνια ακόμη», είπε ο δρ David Blumenthal, πρώην σύμβουλος του προέδρου Ομπάμα σε θέματα υγείας. Μέχρι τότε, όλοι πασχίζουν να αποκτήσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα.

H εταιρεία Bοdymedia μετράει με το βραχιολάκι της την εφίδρωση και τη μυϊκή θερμοκρασία (!), η Basis Science επίσης την εφίδρωση, τη θερμοκρασία και τους χτύπους της καρδιάς, ενώ η Jawbone… θορύβησε έναν δοκιμαστή του UP όταν τον προειδοποίησε ότι, «πηγαίνοντας για ύπνο 30 λεπτά αργότερα από τον μέσο όρο σου, την επόμενη μέρα είναι πιθανό να κάνεις 971 βήματα λιγότερα». Ο απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθούν προσωποποιημένα αρχεία διατροφικών συνηθειών, που θα αξιολογούν πόσο υγιεινά τρως και θα συνιστούν, όταν π.χ. καταχωρίζεις «τηγανητό αυγό», να το συνοδεύσεις με ψωμί ολικής άλεσης. Κοινός παρονομαστής στα σχόλια των χρηστών είναι ότι τα βραχιολάκια γενικά ευνοούν την ενεργοποίηση το πρώτο διάστημα, από εκεί και πέρα όμως απαιτούν εγρήγορση και πειθαρχία. Οπως και η υγιεινή ζωή χωρίς αυτά…

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Επιστροφή επάνω