Αρχική » Δήμοι Νομού » Δήμος Τεμπών » Δρεζίνες διασχίζουν τα Τέμπη
ΣΤΟΙΧΗΜΑ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΓΡΑΜΜΗΣ

Δρεζίνες διασχίζουν τα Τέμπη

Δρεζίνες διασχίζουν τα Τέμπη

Της Ρένας Ζήση

Φωτ. Γιώργος Μποντικούλης

Δεκαετίες μετά το πρώτο του ταξίδι στις ράγες της θεσσαλικής γης, διανύει ξανά μια πανέμορφη διαδρομή 18 περίπου χιλιομέτρων παράλληλα στον Πηνειό ποταμό και τις κατάφυτες όχθες του, μετατρέποντας την «Κοιλάδα των Θεών» σε τουριστικό πόλο έλξης και σημείο αναφοράς της σιδηροδρομικής αναψυχής. Το τρενάκι των Τεμπών σφυρίζει ξανά χάρη στην πρωτοβουλία των μελών του Πανελλήνιου Συλλόγου Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Νομού Λάρισας «Ο Άγιος Φίλιππος», του Πολιτιστικού Κέντρου Σιδηροδρομικών Λάρισας και του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Λάρισας και ζωντανεύει μνήμες της σιδηροδρομικής ιστορίας του τόπου.

Για τη συνεχή προσπάθεια που καταβάλλουν οι εν λόγω φορείς να τεθεί σε εφαρμογή η κυκλοφορία του στην παλιά σιδηροδρομική γραμμή από τον Ευαγγελισμό μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό της Ραψάνης, η οποία δεν χρησιμοποιείται σήμερα από τον ΟΣΕ εξαιτίας της διέλευσης των αμαξοστοιχιών μέσα από τις σήραγγες, για λόγους εκπαιδευτικούς, περιβαλλοντικούς, τουριστικούς αλλά και αρχαιολογικούς, η Larissanet συνομίλησε με τον πρόεδρο των Συνταξιούχων και Φίλων του Σιδηροδρόμου Γιάννη Πολυμέρου, ο οποίος παράλληλα μεταφέρει στους αναγνώστες μας εικόνες της μαγευτικής αυτής διαδρομής.

δρεζίνες (3)

Δοκιμαστικά δρομολόγια 

Το τρενάκι των Τεμπών αποτελούν σήμερα προσωρινά τρεις ανοιχτές και δύο κλειστές δρεζίνες, οι οποίες έχουν ανακατασκευαστεί και μεταφερθεί στο Σ.Σ. Τεμπών. Οι δρεζίνες πραγματοποιούν συμβολικά-δοκιμαστικά δρομολόγια χάρη στην υλοποίηση του ονείρου αξιοποίησης της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής ορισμένων σιδηροδρομικών και «εραστών» του τρένου, όπως τους αποκαλεί ο κ. Πολυμέρου.

Οι «εραστές» αυτοί λοιπόν, παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια να αναπτύσσεται και στην Ελλάδα ο σιδηροδρομικός τουρισμός σαν μια από τις κυριότερες μορφές εναλλακτικού τουρισμού και προβλέποντας τα μεγάλα περιθώρια περαιτέρω εξέλιξής του, προσπάθησαν να πείσουν τον ΟΣΕ να δώσει την ευκαιρία στο επιβατικό κοινό να περιηγηθεί στην πανέμορφη ελληνική ενδοχώρα και να θαυμάσουν όσοι ταξιδεύουν με το τρένο την κοιλάδα του Νέστου και των Τεμπών, το Πήλιο, τον Πλαταμώνα και τις ακτές της Πιερίας, τη χαράδρα του Ασωπού και το φαράγγι του Βουραϊκού, τον Καϊάφα, την ορεινή Αρκαδία και το Δέλτα του Έβρου και άλλα, εφαρμόζοντας ένα πρόγραμμα αξιοποίησης των τουριστικών σιδηροδρομικών γραμμών.

Απώτερος σκοπός των «εραστών» του τρένου, εν ενεργεία και συνταξιούχων σιδηροδρομικών καθώς και των μελών των Σωματείων Φίλοι του Σιδηροδρόμου Λάρισας, του περιβαλλοντικού Πολιτιστικού Συλλόγου «ΔΡΥΑΣ» και του Συλλόγου των Φίλων του Πηνειού και του παραποτάμιου Πολιτισμού, είναι το ταξίδι με το τρενάκι να ενταχθεί στο πλαίσιο μιας ευρύτερης πολιτιστικής, εκπαιδευτικής και τουριστικής ανάπτυξης, με τη σύσταση ενός φορέα διαχείρισης της περιοχής των Τεμπών και για το λόγο αυτό πασχίζουν πάση θυσία να αναδείξουν την αξία του.

δρεζίνες (1)

Στόχος τους είναι ο ήχος της δρεζίνας που πραγματοποιεί διαδρομές κατά μήκος της κοιλάδας να δίνει ζωή και κίνηση στα Τέμπη και τον παλιό σταθμό. Να αποτελεί επίσης μέσο διαφήμισης, ενημέρωσης και πληροφόρησης σχετικά με την περιοχή και το τρένο, ώστε να μετατραπεί σε τουριστικό πόλο προσέλκυσης επισκεπτών. Στοχεύουν επίσης στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας με σκοπό να συνδράμει στην προσπάθεια.

Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των Συνταξιούχων και Φίλων του Σιδηροδρόμου Γιάννης Πολυμέρου, ή για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αξιοποίηση και ανάδειξη ως ιδιαίτερου φυσικού, ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος της κοιλάδας, καθώς και το «τρενάκι των Τεμπών» θα κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν το σιδηρόδρομο. «Μαθητές από Θεσσαλονίκη μέχρι τη Λαμία και από το Βόλο μέχρι την Καλαμπάκα θα μπορούν να μεταφερθούν με τα τρένα στα Τέμπη για ημερήσιες εκπαιδευτικές εκδρομές. Τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τη διαδρομή με το τρενάκι, να παρακολουθούν ειδικές προβολές για την ιστορία του σιδηροδρόμου αλλά και της περιοχής και περνούν μια ευχάριστη μέρα την πλούσια φύση των θεσσαλικών Τεμπών» υπογραμμίζει ο κ. Πολυμέρου.

δρεζίνες (4)

Η διαδρομή

Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο σε πολλά του σημεία διέρχεται από τοπία σπάνιας ομορφιάς. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν αποκλειστικό προνόμιο όσων επιβιβάζονται στο τρενάκι, καθώς οι σύγχρονοι συρμοί διασχίζουν τα Τέμπη χωρίς οι επιβάτες να απολαμβάνουν την ομορφιά της κοιλάδας μιας και διέρχονται μέσα από σήραγγες.

Οι σιδηροδρομικοί και οι φίλοι του τρένου, με προσωπικό ενδιαφέρον κάνουν τις απαραίτητες  εργασίες στις γραμμές και τις δρεζίνες. Η διαδρομή που συντηρείται καλύπτει το κομμάτι από τον Ευαγγελισμό, τη σιδερένια σιδηροδρομική γέφυρα των Τεμπών, όπου υπάρχει και γερμανικό κατοχικό φυλάκιο, μέχρι τον Σ.Σ Ραψάνης, εκεί που η παλιά γραμμή συναντά τη νέα, όπως επίσης και τη γέφυρα της εθνικής οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης.

Η αφετηρία του ταξιδιού βρίσκεται στο Σ.Σ Τεμπών, τον οποίο νοίκιασε από τον ΟΣΕ ο Σύλλογος «ΔΡΥΑΣ» και επισκεύασε μαζί με άλλα πέτρινα κτίρια που χρησιμοποιούσαν για κατοικία παλιά σταθμάρχες, κλειδούχοι και το προσωπικό γραμμής. Το πράσινο χρώμα κυριαρχεί σε όλο το τοπίο και οι εικόνες που μας μεταφέρει ο κ. Πολυμέρου είναι μαγευτικές: «Τα φυλλώματα χτυπούν τα παράθυρα της δρεζίνας. Αριστερά της διαδρομής ο θεσσαλικός μυθικός Όλυμπος, δεξιά ο ιστορικός Κίσσαβος με τα Αμπελάκια και στο μέσον ο αργυροδίνης Πηνειός. Τα παλιά φυλάκια, που χρησιμοποιούσαν οι υπάλληλοι για να γυρίζουν τα ψαλίδια στις διασταυρώσεις των γραμμών, τα «πασάγια» με τις δύο παράλληλες σιδηροδρομικές ράγες, όπου έμπαιναν οι δρεζίνες με τα εργαλεία των υπαλλήλων για να περάσει το τρένο, η τροχαλία και το συρματόσχοινο από τη μια άκρη του Πηνειού στην άλλη που χρησιμοποιούσε για εκπαίδευση ο Στρατός, η παλιά γαλαρία των Τεμπών, όπου το τρένο έβγαινε φουριόζο πάνω ακριβώς από το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής» μας αφηγείται και συνεχίζει την εξιστόρησή του με εικόνες από το χθες: «Παλιά από τα ανοιχτά παράθυρα των τρένων έπεφταν βροχή φραγκοδίφραγκα, τάλιρα, δεκάρικα και εικοσάρικα για την Αγία. Ήταν δε ιεροσυλία και κανείς δεν τολμούσε να τα αγγίξει και να τα ιδιοποιηθεί».

Το στοίχημα της αξιοποίησης…

Η διαδρομή της κοιλάδας των Τεμπών, χάρη στο μεράκι και την επιμονή ορισμένων που δούλεψαν και δουλεύουν μεθοδικά, πιθανώς να ανοίξει και πάλι ένα τεράστιο «θησαυρό» της φύσης και της ανθρώπινης εφευρετικότητας, για να θαυμάσουμε κι εμείς σήμερα τις ομορφιές των Τεμπών και της ευρύτερης περιοχής.

Οι προτάσεις και οι σκέψεις των συλλόγων για την αξιοποίηση του «Τρενάκι των Τεμπών» που έχουν γίνει στους αρμοδίους είναι πολλές, χρειάζονται όμως χρήματα για να υλοποιηθούν τα οποία οι σύλλογοι αδυνατούν να καλύψουν. Ο επίσημος ΟΣΕ σύμφωνα με τον κ. Πολυμέρου παρακολουθεί διακριτικά τις κινήσεις, αλλά δεν αποφασίζει να αναλάβει την ευθύνη της εκμετάλλευσης ή ενοικίασης του και επομένως «η ανάγκη συνεργασίας όλων των τοπικών φορέων για τη διάσωση, αξιολόγηση και προβολή των χαρισμάτων της περιοχής, των ευρημάτων που πλουτίζουν αυτήν, αλλά και ενίσχυση εκείνων των πρωτοβουλιών που συμβάλλουν στη δημιουργία συνείδησης φιλικής προς το περιβάλλον, τον άνθρωπο, την τοπική ιστορία και το σιδηρόδρομο κρίνεται επιτακτική.

Οι προβλεπόμενες διαδικασίες σύστασης του Φορέα Διαχείρισης της περιοχής πρέπει να ολοκληρωθούν σύντομα. Αίτημα που ανοίγει προοπτική για δράση, ενισχύοντας παράλληλα τον παρεμβατικό και συνάμα θεσμικό ρόλο του Δήμου Τεμπών, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, των υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού προς το ΥΠΕΧΩΔΕ» τονίζει.

Οι τοπικοί Σύλλογοι που δραστηριοποιούνται στα Τέμπη αναμένουν…

ENΤΥΠΗ LARISSANET

Επιστροφή επάνω