Αρχική » Ελλάδα » Ιδιωτικοποιείται και η Εγνατια οδός

Ιδιωτικοποιείται και η Εγνατια οδός

Ιδιωτικοποιείται και η Εγνατια οδός

Τη δυσαρέσκεια των στελεχών της τρόικας για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης εταιρειών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εισέπραξε ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης κατά τη συνάντηση του με τα μέλη της τρόικας.

Στο επίκεντρο βρέθηκε και η εξυγίανση των ΔΕΚΟ των συγκοινωνιών, χωρίς να τεθεί θέμα απολύσεων προσωπικού ενώ αναφορά έγινε και στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της Εγνατίας Οδού που θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.

Οι εκπρόσωποι της τρόικας ζήτησαν από την ελληνική πλευρά να κινηθεί με γρηγορότερους ρυθμούς προς την κατεύθυνση ολοκλήρωσης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Παρ” ότι συνεργάτες του υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ σημείωναν ότι το χρονοδιάγραμμα των διαγωνισμών εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, εν τούτοις ο προβληματισμός δεν λείπει, αφού είναι σαφές ότι υπάρχει δυστοκία σε πολλούς από τους διαγωνισμούς.

Περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ είναι οι διαγωνισμοί που τρέχουν ήδη και στους οποίους αναμένονται εξελίξεις το επόμενο διάστημα.

Παράλληλα θέμα χρόνου είναι και η έναρξη των διαδικασιών για την αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας, που θεωρείται, μάλιστα, ότι έχει καθυστερήσει να «βγει στον αέρα» ενώ άμεσα αναμένεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού.

 

Ανάλογα με την απόσταση η χρέωση για τα διόδια από το 2015

Τη συζήτηση του κ. Χρυσοχοϊδη με τα στελέχη της τρόικας απασχόλησε η επικείμενη προκήρυξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού.

Σύμφωνα με υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και ΥΠΟΜΕΔΙ, στην Εγνατία Οδό πρόκειται να εφαρμοστούν αναλογικά διόδια, δηλαδή πληρωμή ανάλογα με την απόσταση που διανύει ο χρήστης. Με το εν λόγω σύστημα, η χρέωση δεν θα γίνεται μέσα στον αυτοκινητόδρομο αλλά όταν το όχημα εξέρχεται από αυτόν και θα είναι ανάλογη των χιλιομέτρων που διάνυσε σε αυτόν.

Όμως με την ίδια υπουργική απόφαση προβλέπεται και η έναρξη λειτουργίας σταθμών διοδίων σε κάθετους στην Εγνατία Οδό άξονες στους οποίους, έως τώρα δεν υπάρχουν διόδια.

Εξάλλου η αναλογική χρέωση ανάλογα με την διανυόμενη απόσταση θα πρέπει να εφαρμοστεί υποχρεωτικά και στους υπόλοιπους οδικούς άξονες από το τέλος του 2015, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το δημόσιο με τους παραχωρησιούχους.

 

Καλές προϋποθέσεις για περιφερειακά – προβληματισμός για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι αυτός στον οποίο αναμένονται σύντομα εξελίξεις, καθώς οι πληροφορίες τοποθετούν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τους επτά ενδιαφερόμενους στο τέλος του μήνα, χωρίς όμως αυτό να είναι δεσμευτικό. Το αρχικό σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε ότι η κατάθεση των προσφορών θα γίνονταν στις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο δόθηκε περισσότερος χρόνος στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, προκειμένου να ολοκληρωθεί και η αποτίμηση των δύο συστάδων αερολιμένων, η οποία γίνονταν παράλληλα.

Πάντως ο συγκεκριμένος διαγωνισμός έχει προϋποθέσεις επιτυχίας, καθώς συμμετέχουν σε αυτόν επτά σχήματα, που αποτελούνται από σημαντικές εταιρείες, με μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων. Ειδικότερα στο διαγωνισμό συνεχίζουν οι: Vinci-Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ -Zurich Airport, Fraport – Copelouzos, ΜΕΤΚΑ- Corporacion America, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Aeroports De La Cote d Azur και η Advent International. Τα αεροδρόμια πρόκειται να παραχωρηθούν για 40 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης για άλλα 10 έτη, δηλαδή συνολικά 50 έτη.

Αντίθετα προβληματισμός επικρατεί για την επιτυχία των διαγωνισμών που αφορούν στην αποκρατικοποίηση των δύο εταιρειών του σιδηροδρόμου, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση των δύο εταιρειών ξεκίνησαν ξεχωριστά, αλλά κινούνται παράλληλα. Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών πηγαίνει οριστικά πλέον για τον Σεπτέμβριο, χωρίς να αποκλείεται να οδηγηθεί στο τέλος του έτους.

Το βασικό όμως ειδικά στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ότι το τελευταίο διάστημα φαίνεται να είναι μάλλον άτονο το γαλλικό ενδιαφέρον. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί, τότε η επιτυχία του διαγωνισμού θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη καθώς απομένουν δύο υποψήφιοι, γεγονός που μειώνει τις επιλογές της ελληνικής πλευράς.

 

Όχι απολύσεις, αλλά αξιολόγηση

Οι πληροφορίες από την πλευρά του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ αναφέρουν ότι κατά την συζήτηση με την τρόικα δεν τέθηκε θέμα απολύσεων προσωπικού από τις συγκοινωνίες, από τις οποίες, σύμφωνα με δημοσιεύματα, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει συμφωνήσει στην αποχώρηση 1050 ατόμων.

Πάντως ένα τέτοιο ενδεχόμενο έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στο προσωπικό των εταιρειών αυτών, που ανησυχεί ότι μπορεί να υπάρξει τελικά ζήτημα απολύσεων, παρότι πρόκειται για εταιρείες που έχουν εξυγιανθεί και δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ωστόσο, ειδικά για το συγκεκριμένο θέμα, κατηγορηματική είναι η θέση του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος έχει ταχθεί υπέρ της ορθολογικής διαχείρισης του προσωπικού και της αξιοποίησής του σε άλλες θέσεις, εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχουν πλεονάζοντες υπάλληλοι.

Να σημειωθεί, όμως, ότι από την πλευρά του υπουργείου επισημαίνεται επίσης ότι προχωρά η ανασυγκρότηση δομών και εταιρειών και στο πλαίσιο αυτό «σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία της αξιολόγησης, από τα αποτελέσματα της οποίας, θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις».

Πηγή euro2day.gr

Επιστροφή επάνω